Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej
2024

Co dwa tygodnie począwszy od 29. czerwca 2024 roku zapraszamy na wieczorną muzyczną ucztę. Podczas tegorocznego festiwalu w bazylice archikatedralnej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja Apostoła we Fromborku wystąpią następujący wykonawcy:
29.06.2024, godz. 19:30
Roman Perucki i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego

13.07.2024, godz. 19:30
David Swinson (Anglia)

27.07.2024, godz. 19:30
Marek Stefański
Milena Sołtys-Walosik

10.08.2024, godz. 19:30
Filip Presseisen

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, ale zachęcamy do pobrania bezpłatnych zaproszeń ze strony https://bilety.muzeumfrombork.pl/rezer.../wydarzenie.html...
Posiadacze zaproszeń wchodzą na koncert w pierwszej kolejności

Doskonale brzmiący instrument fromborski budzi wiele emocji wśród słuchaczy i wykonawców koncertów. Jego historia zaczyna się w 1683 r., gdy biskup Michał Radziejowski powierzył wybudowanie nowych organów do katedry znakomitemu mistrzowi z Gdańska Danielowi Nitrowskiemu. Empora wraz z szafami i barokowym prospektem zachowały się do dziś. Organy te posiadały 27 głosów, trakturę mechaniczną i wiatrownice tonowo-zasuwowe. Dyspozycja rozlokowana na trzy sekcje: manuał główny, pozytyw i sekcja pedałowa. Instrument przetrwał do 1934 r., kiedy nad wysłużonym już instrumentem powierzono prace renowacyjne firmie E. Kempera z Lubeki. Organmistrz zdecydował się jednak na budowę nowych organów o trakturze elektropneumatycznej z wiatrownicami systemu woreczkowo-wentylowego, zachowując jednocześnie zabytkowe szafy z prospektem. Organy Kempera okazały się znacznie większe od instrumentu Nitrowskiego. Posiadały 43 głosy rozmieszczone także poza szafą organową ze względu na znaczne ograniczenia przestrzenne. Stół gry połączono elektrycznie z organami i umieszczono go na posadzce katedry. W tym czasie Kemper wybudował również 13-głosowe organy chórowe, również połączone elektrycznie ze stołem gry wspólnym dla obu instrumentów. W czasie II wojny światowej organy fromborskie zostały zniszczone w ok. 60%. W 1946 r. opiekę nad katedrą fromborską przejęli księża salezjanie. W 1960 r. ks. Józef Sianko, salezjanin, metodą gospodarczą doprowadził oba instrumenty katedralne do stanu używalności. Z czasem uzupełniono brakujące głosy. Pracowały nad tym firmy: Truszczyńskiego, Sobiechowskiego i Biernackiego, a organistą był wówczas we Fromborku Jerzy Piaskowski, który bardzo angażował się w odbudowę i remonty organów. Pod koniec lat 70–tych XX w.
pod nadzorem i według projektu prof. Jana Jargonia firma Kamińskich z Warszawy dokonała przeszeregowania dyspozycji. Niektóre głosy wymieniono na inne, wykonane z wartościowszych materiałów. W tym czasie firma Kamińskich dobudowała do organów głównych dodatkową sekcję Brustwerku o 7 głosach, sterowaną IV manuałem oraz dzwony rurowe sterowane III manuałem. Organy chórowe zostały powiększone Obecnie fromborskie organy posiadają 66 głosów, dzięki czemu zachwycają słuchaczy dostojnym, szlachetnym brzmieniem i różnorodnością barw dźwiękowych, a uniwersalna dyspozycja głosów pozwala na wykonywanie z wielkim powodzeniem bardzo szerokiego wachlarza repertuarowego.
Organnizatorami wydarzenia są Muzeum Pomnika Historii Frombork - zespół katedralny oraz Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku.

program:
29. czerwca 2024, godz. 19:30
wystąpią: Roman Perucki (organy), Orkiestra Reprezentacyjna Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego
BIOGRAM ARTYSTY:
Roman Perucki – Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1986 r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Od 1997 r. jest profesorem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych). Do 2020 roku pełnił funkcję Kierownika Katedry Organów, Akordeonu, Klawesynu, Gitary i Harfy tejże.
Dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku (od 1993 roku). Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe, siedziba Filharmonii. Powołał do życia Społeczną Szkołę Muzyczną II stopnia w Gdyni, której był kuratorem przez 16 lat. Pełni funkcję prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m. in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych na świecie), Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego. Prowadzi kursy mistrzowskie w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Portugalii, Rosji, na terenie Ameryki Południowej, w Meksyku i Kanadzie oraz wykłady na uczelniach, a także szkołach muzycznych na terenie całej Polski. Zajmuje się recenzowaniem prac doktorskich, habilitacyjnych i przewodów profesorskich. Jest jurorem międzynarodowych konkursów organowych (Włochy, Francja, Czechy, Rosja, Polska). Wielu z jego wychowanków, uczniów i studentów to laureaci konkursów w zakresie interpretacji i improwizacji organowej. Jest autorem pierwszego polskiego podręcznika do nauki improwizacji, wydanego nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
W swoim dorobku ma już ponad 2700 recitali.
W ostatnich pięciu latach wykonał ponad 300 koncertów, w tym z Orkiestrami: Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Lubelskiej, Koszalińskiej, Kieleckiej, Katowickiej oraz Filharmonią w Pardubicach, ponadto recitale organowe i koncerty kameralne m.in. z Łukaszem Długoszem (flet) i małżonką Marią Perucką (skrzypce). Koncertował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata m. in. w Notre Dame (Paryż), Mariinsky Theater (St. Petersburg). Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich państwach Europy, w Rosji, Japonii, Chinach, Australii, Meksyku i USA. Jest pierwszym organistą Archikatedry Oliwskiej, a od 1999 r. prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej.
Roman Perucki jest autorem licznych realizacji dla polskich, niemieckich, włoskich i rosyjskich rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych, wydał również kilka albumów muzycznych. Jego płytę Messe pour les paroisses F. Couperina Bohdan Pociej uznał w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie 1991 r. wydane w Polsce, a II Płyta Oliwska została nominowana do nagrody Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę, wydaną w 1998 r.
W ostatnich pięciu latach nagrał następujące płyty: Organ Concertos Georg Friedrich Handel (SL 1249), Polska premiera wszystkie koncerty Handela z Cappellą Gedanensis, Sacre – Coeur en Fate Eglise du Sacre – Coeur de Binche (SL 1286) nagrana wraz z Marią Perucką – skrzypce, Olivierem Dufour – trąbka, Zbigniewem Kruczekiem - organy, Symphonic Organ Music (SL 12265/2022), B.A.C.H. 24 preludia i fugi , Premiera światowa 2022 r. (nagranie dokonane z kompozytorem Zbigniewem Kruczkiem po 12 preludiów na organach Katedry w Oliwie, Brukseli i Lille, SL 1270/2022), Emotions nagrana wraz z Łukaszem Długoszem (DUX 1820), Johann Sebastian Bach die Kunst der Fuge, Światowa premiera w instrumentacji z 1927 r. (PFB 0104), Harmonia Polonica Nova Concerto festivo Dariusz Przybylski nagrana z Hanną Dys i Witold Lutosławski Chamber Philharmonic in Łomża pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego (DUX 1715/2020), Gloria Muzyka na Boże Narodzenie w Archikatedrze Oliwskiej w Gdańsku z Marią Perucką, Łukaszem Długoszem i Anahit Mkrtchyan (Bury 01/2019), Światowa premiera Daniel Magnus Gronau (2019) nagrana wraz z całym środowiskiem organowym Gdańska (9 płyt) wydawca aMuz, a w roku 2017 został nagrany z Hanną Dys, Maciejem Zakrzewskim i Rudolfem Innigiem komplet 9 symfonii Feliksa Nowowiejskiego (PFB 0103). Jest wykonawcą licznych prawykonań utworów solowych, kameralnych i z orkiestrą symfoniczną, skomponowanych specjalnie dla Romana Peruckiego przez Pawła Łukaszewskiego, Grażynę Pstrokońską-Nawratil, Pawła Szymańskiego oraz w ostatnich pięciu latach koncertów organowo – fletowych z orkiestrami: Piotra Mossa, Enjotta Schneidera, Pawła Mykietyna, Joannę Bruzdowicz-Tittel czy Dariusza Przybylskiego.
Posiada liczne odznaczenia i nagrody w tym najwyższe odznaczenia papieskie: Pro Eclessiae et Pontifice przyznane przez Ojca Świętego Jana Pawła II oraz Order św. Sylwestra nadany przez Papieża Benedykta XVI. W 2005 r. uzyskał złotą odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2007 r. otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną – Gryfa Pomorskiego za rok 2006 oraz nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. W tym samym roku został uhonorowany srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
13. lipca 2024, godz. 19:30
wystąpi David Swinson (organy), Anglia
BIOGRAM ARTYSTY:
David Swinson jest absolwentem The Royal College of Music, gdzie uczęszczał do klasy fortepianu, a także Jesus College w Cambridge (klasa organów). Zdobył pięć nagród Royal College of Music oraz stypendium the Countess of Munster Musical Trust I napery. Od czasów ukończenia studiów rozwijał swoją karierę równolegle jako pedagog, dyrygent i organista. Występował z recitalami organowymi w całej Europie i USA, m.in. w Niemczech z Bavarian Radio Orchestra. Dokonał wielu nagrać zarówno jako akompaniator, jak również solo (m.in. recital na słynnych ‘Father Willis’ organach w Town Hall w Oxfordzie). Artysta dyrygował wieloma znakomitymi orkiestrami m.in. The Bournemouth Symphony Orchestra, The Bournemouth Sinfonietta, The London Mozart Players i The New Queen’s Hall Orchestra. Swinson związał się na stałe z Trinity School w Croydon, gdzie początkowo pełnił funkcję Dyrektora Muzycznego, a od 2001 zasiada na stanowisku Dyrektora Artystycznego prestiżowego i znanego w całym Zjednoczonym Królestwie chóru Trinity Boys Choir, którego celem jest podtrzymywanie angielskich tradycji chóralnych.
27. lipca 2024, godz. 19:30
wystąpią: Marek Stefański (organy), Milena Sołtys-Walosik (sopran)
BIOGRAM ARTYSTÓW:
Marek Stefański – wirtuoz organów, pedagog i animator życia muzycznego. Należy do grona najbardziej aktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Urodzony w roku 1969 w Rzeszowie, ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha, otrzymując w 1994 dyplom z wyróżnieniem. Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w Akademii Muzycznej, odbywając dwukrotnie jako organista-solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem Organum tournée koncertowe obejmujące większość krajów europejskich. Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali muzycznych.
W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Funkcję tę pełnił etatowo do roku 2007. Grą organową uświetniał tam znaczące dla Krakowa wydarzenia miejskie i kościelne.
Od roku 1999 pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. W roku 2007 obronił w macierzystej uczelni przewód doktorski. W roku 2013 uzyskał stopień doktora habilitowanego. We wrześniu 2022 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego sztuk muzycznych.
Marek Stefański wystąpił dotychczas z koncertami w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Południowej oraz Izraelu. Regularnie zapraszany był na koncerty do Rosji. Jest propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Jego udziałem stały się prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów, które następnie zarejestrowane zostały jako nagrania archiwalne.
Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych, jak również nagrań płytowych. Obok solistycznej działalności koncertowej współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi oraz wokalistami i instrumentalistami.
W latach 2010/2011 wspólnie z Radio Kraków realizował cykl audycji „Antologia Organów Krakowa”. Wraz z Radiem Rzeszów prezentował brzmienie wartościowych organów Podkarpacia.
W maju 2016, jako jedyny Europejczyk, reprezentował Stary Kontynent podczas Festiwalu „5 continents – 5 organists” w Seulu w Korei Południowej. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów organowych w Polsce, Niemczech, Luksemburgu i Rosji.
Jest pomysłodawcą i współautorem cyklu rozmów „Ukryte sacrum” prezentowanego na antenie Radia Kraków od września 2017 roku.
W 2019 roku nakładem Wydawnictwa PETRUS ukazała się książka „Organy na krańcach świata – Marek Stefański w rozmowie z Mateuszem Borkowskim”, która została uhonorowana Krakowską Książką Miesiąca. Jest twórcą powieści biograficznej „Dziedzictwo”, o prof. Bronisławie Rutkowskim – twórcy polskiej szkoły organowej.
Milena Sołtys-Walosik
Dysponuje pięknym lirycznym sopranem, w wielu odcieniach barw i dynamiki głosu.
Pochodzi z serca Pienin, z Krościenka nad Dunajcem.
Laureatka wyróżnienia w VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w 2023 r.
Laureatka II miejsca w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Stanisława Jopka w 2021 r.
Zdobywczyni tytułu Talentu Małopolski w 2010 r.
W latach 2014-2016 Artystka Chóru Opery Krakowskiej.
Studentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Obecnie jako solistka, z jednakową swobodą porusza się w różnych gatunkach muzyki, począwszy od opery, przez muzykę oratoryjną, kantatową, repertuar pieśniarski, aż po piosenki musicalowe oraz formy estradowe.
Występuje podczas licznych festiwali muzycznych, prezentując zarówno dzieła kanonu oratoryjnego, jak też kompozycje mniej znane, zwłaszcza twórców polskich.

 

2023
BAZYLIKA ARCHIKATEDRALNA PW. WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY I ŚW. ANDRZEJA

program:
📆 13. sierpnia, (niedziela) godz. 19.30
👉 Wykonawcy:
• Michał Dąbrowski – organy
• Castle Brass (zespół instrumentów dętych):
o Damian Kurek – trąbka
o Leszek Kubiak – trąbka
o Mikołaj Olech – waltornia
o Zbigniew Starosta – puzon
o Zbigniew Wilk – tuba
• Maria Dzieciątek – konferansjer

👉Program:
• Antonio Vivaldi – Koncert a-moll (organy)
• Mieczysław Surzyński – Capriccio op. 36 (organy)
• Improwizacja na temat pieśni „O Maryjo w niebo uniesiona” (organy)
• Johann Pachelbel – Kanon (Catsle Brass)
• Paul Dukas – Fanfara z La Péri (Catsle Brass)
• Giacchomo Rossini – Uwertura do opery „Cyrulik Sewilski” (Catsle Brass)
• Wolfgang Amadeusz Mozart – Aria Królowej Nocy (Catsle Brass)
• Antonio Vivaldi – Koncert C-dur (Catsle Brass)

Michał Dąbrowski
organy
Studiował dyrygenturę symfoniczno - operową u prof. Bohdana Wodiczki.
Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego oraz Wydział Instrumentalny w klasie organów prof. Józefa Serafina w warszawskiej PWSM. Uczestniczył w międzynarodowych konkursach organowych w Chartres i Pradze.
Od 1979 r. kieruje Chórem Akademickim Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, z którym wykonał szereg wielkich form oratoryjnych, m. in: "Magnificat" "Johannespassion" i Wielką Mszę h moll J. S. Bacha, "Requiem" W. A. Mozarta,"Ein Deutsches Requiem" J. Brahmsa. Wraz z Chórem Akademickim SGGW jest zdobywcą licznych nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach muzycznych.
Od 1983 r. równolegle pełni obowiązki organisty Kościoła św. Krzyża, skąd w każdą niedzielę Polskie Radio transmituje msze święte.
W latach 1982- 2005 związany był współpracą artystyczną ze znakomitą polską śpiewaczką Stefanią Woytowicz, wraz z którą m. in., zainicjował cykl koncertów muzyki organowej i kameralnej w Kolegiacie Św. Jerzego w Kętrzynie.
Michał Dąbrowski dokonał prawykonań utworów kompozytorów polskich: Henryka Mikołaja Góreckiego, Bolesława Woytowicza, Andrzeja Kurylewicza i Mariana Sawy.
Jest organizatorem spotkań chórów pod nazwą „Cantate Domino", które odbywają się od 1984 r. co dwa lata w kościele Nawiedzenia NMP w Warszawie. Sprawuje również kierownictwo muzyczne cyklu koncertów „Musica Sacra” w Kościele św. Krzyża.
Od 2000 r. wykłada w Akademii Muzycznej w Warszawie i Białymstoku (2000-2009) improwizację organową i grę liturgiczną, a od 2015 r. uczy również organów.
W 2014 roku uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej, a w 2015 roku otrzymał Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Koncertuje w kraju i za granicą. Jako organista i dyrygent dokonał nagrań płytowych, radiowych, telewizyjnych i filmowych.

Castle Brass to kwintet złożony z dwóch trąbek, rogu, puzonu i tuby. Powstał w 1993 roku i początkowo działał pod nazwą Art Brass Ensamble. Na bogaty i bardzo zróżnicowany stylistycznie repertuar zespołu - od muzyki epok Renesansu i Baroku, po kompozycje współczesne - składają się równieżutwory popularne i rozrywkowe. Castle Brass występuje w zabytkowych wnętrzach pałaców, zamków, dworków oraz w najwspanialszych salach koncertowych w Polsce i za granicą.
Skład zespołu tworzą muzycy soliści filharmonii poznańskiej oraz Teatru Wielkiego w Poznaniu:
Trąbka - Damian Kurek
Trąbka - Mateusz Wołczański
Waltornia - Mikołaj Olech
Puzon - Zbigniew Starosta
Tuba - Zbigniew Wilk

📆 5. sierpnia, (sobota) godz. 19.30
👉Wykonawcy:
• Roman Perucki – organy
• Łukasz Długosz – flet
• Marek Rogalski – konferansjer

👉Program:
• Christoph Willibald Gluck – Dance of the Blessed Spirits
• Alexander Guilmant – Marsz na temat Haendla
• Gabriel Faure – Morceau de Concours
• Johannes Donjon – Rossignolet
• Jacques Lemmens – Fanfare
• Cecile Chaminade – Meditationen
• Louis Vierne – Carillon de Westminster
• Feliks Nowowiejski – Preludium op. 9 nr 3
• Julien Brett – Suita Heweliusz
• Ignacy Jan Paderewski – Melodia op. 16 nr 2

Roman Perucki
Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1986 r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Od 1997 r. jest profesorem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsk. Dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe. Powołał do życia Społeczną Szkołę Muzyczną II stopnia w Gdyni. Pełni funkcję prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m. in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych na świecie), Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego.
Prowadzi kursy mistrzowskie w Europie, Ameryce Południowej i Północnej oraz wykłady na uczelniach i szkołach muzycznych na terenie całej Polski. Recenzuje prace doktorskie, habilitacyjne i przewody profesorskie. Jest jurorem międzynarodowych konkursów organowych (Włochy, Francja, Czechy, Rosja, Polska). Wielu z jego wychowanków, uczniów i studentów to laureaci konkursów w zakresie interpretacji i improwizacji organowej. Jest autorem pierwszego polskiego podręcznika do nauki improwizacji, wydanego nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W swoim dorobku ma już ponad 2700 recitali.
Koncertował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata m. in. w Notre Dame (Paryż), Mariinsky Theater (St. Petersburg). Jest pierwszym organistą Archikatedry Oliwskiej, a od 1999 r. prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej.
Roman Perucki jest autorem licznych realizacji dla polskich, niemieckich, włoskich i rosyjskich rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych, wydał również kilka albumów muzycznych. W swoim dorobku posiada platynową płytę.
Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody w tym najwyższe odznaczenia papieskie: Pro Eclessiae et Pontifice przyznane przez Ojca Świętego Jana Pawła II oraz Order św. Sylwestra nadany przez Papieża Benedykta XVI. W 2005 r. uzyskał złotą odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2007 r. otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną – Gryfa Pomorskiego za rok 2006 oraz nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. W tym samym roku został uhonorowany srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Łukasz Długosz
uznany przez krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów. Jest również najliczniej uhonorowanym w historii polskim flecistą. Absolwent studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz w Yale University w New Haven. Jest zwycięzcą kilkunastu konkursów międzynarodowych w tym tak prestiżowych jak w Paryżu, Odense, Monachium oraz Viggiano. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami. Jako solista występował m.in.: w Carnegie Hall, w Musikverein Goldener Saal oraz Konzerthaus we Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium. Poly Theatre w Pekinie, Xinghai Concert Hall w Guangzhou, Shanghai Concert Hall, Opera House w Katarze, Shin Kobe Oriental Hall w Kobe, Sala koncertowa im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.
W 2010 roku Łukasz Długosz miał swój debiut fonograficzny z London Symphony Orchestra z którą nagrał płytę z koncertem fletowym Michaela Colina. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Artysta nagrał 34 albumy płytowe. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze rozgłośnie radiowe takie jak: BBC Radio 3, NDR, SWR, BR4, Deutschland Radio Kultur, Polskie Radio 2, Radio France, RMF Classic. Artysta jest również propagatorem muzyki najnowszej, do tej pory powstało 94 utwory dedykowane jemu oraz Agacie Kielar-Długosz.
Jest jurorem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów fletowych. Prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Reprezentuje Polskę na licznych międzynarodowych konwencjach fletowych. Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, przyznał artyście statuetkę Orfeusz 2016 za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie wykonawstwa muzyki fletowej, w tym dzieł kompozytorów polskich. Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Artysta prowadzi klasę fletu na Akademii Muzycznej w Gdańsku.

📆 22. lipca, (sobota) godz. 19.30
👉Wykonawcy:
• Jan Bokszczanin – organy
• Tytus Wojnowicz – obój
• Marek Rogalski – konferansjer

👉Program:
• Marc Antoine Charpentiere – Preludium z „Te Deum”
• Johann Sebastian Bach – Arioso
• Johann Sebastian Bach – Koncert organowy d-moll
• Alessandro Marcello – Koncert obojowy d-moll: Allegro moderato, Adagio, Vivace
• Hektor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras nr 5
• Felix Borowski – I Sonata organowa
• Flor Peeters – Largo
• Astor Piazzolla – Oblivion

Jan Bokszczanin
jest organistą i pedagogiem, absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. Był stypendystą doktoranckim na University of North Texas (USA),gdzie studiował pod kierunkiem wybitnego pedagoga prof. Jesse E. Eschbacha.
Koncertuje w większości krajów Europy, Rosji, Azji oraz USA.
Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak: Katedra Notre Dame de Paris, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University Chappell w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas (USA) oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości .
Jan Bokszczanin nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych, a w 2012 roku nakładem wydawnictwa Polihymnia ukazała się jego monografia – Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej. Pod jego redakcją w wydawnictwie Polihymnia Lublin ukazały się cztery zeszyty z utworami Mariana Sawy. Jan Bokszczanin pracuje na stanowisku profesora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (filia Białystok). Piastuje także stanowisko Prodziekana na tejże Uczelni.
W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Tytus Wojnowicz
oboista; ur. 12 grudnia 1965, Wrocław. Studiował grę na oboju w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Stanisława Malikowskiego (dyplom w 1990 roku). Studia kontynuował w Staatliche Hichschule für Musik w Freiburgu pod kierunkiem Heinza Holligera (dyplom w 1993 roku). Jest laureatem konkursów wykonawczych: w 1990 roku zdobył I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Oboistów we Włoszakowicach, a w 1993 roku – III nagrodę na Isle of Wight Oboe Competition. Dwukrotnie był półfinalistą międzynarodowych konkursów obojowych: w 1995 roku w Tulonie i w 1996 roku w Nowym Jorku.
Koncertował w niemal wszystkich liczących się salach koncertowych Europy, a także na Tajwanie, w Stanach Zjednoczonych (w tym w Carnegie Hall) oraz Azji i Afryce. Miał okazję występować wraz z Nigelem Kennedy w ramach trasy koncertowej The Bach & Vivaldi Experience. Od 1989 roku jest członkiem Warszawskiego Kwintetu Dętego „Da Camera”, z którym nagrał dwie płyty. Założył również i kieruje zespołem "Ensemble de Narol". Jako solista i kameralista współpracuje z wieloma orkiestrami (m.in. Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Sinfonietta Cracovia, Warszawska Opera Kameralna). Jednocześnie prowadzi aktywne życie pedagogiczne jako adiunkt w Akademii Muzycznej w Warszawie.
Dokonał licznych nagrań. W 1996 roku ukazał się jego debiutancki album zatytułowany Tytus, na którym znalazły się utwory klasyczne, współczesne i rozrywkowe. Krążek ten uzyskał status potrójnej płyty platynowej oraz nominację do nagrody Fryderyków ‘96. W 1997 roku wydał płytę pt. Ocalić od zapomnienia, zawierającą instrumentalne wersje znanych przebojów polskich z lat 60., 70. i 80. W 1998 roku ukazała się płyta Christmas Time, z nagraniami znanych polskich i światowych kolęd oraz utworów bożonarodzeniowych, a rok później czwarta - Telemann – koncerty obojowe. W 2000 roku wydane zostały kolejne dwie produkcje: Fonogram i Koncerty obojowe J. S. Bacha, w roku 2003 – Tam Tam Project, a w roku 2005 - Ensemble de Narol.

📆 8. lipca, (sobota) godz. 19.30
👉Wykonawcy:
• Carlos Paterson – organy
• Janusz Ciepliński – konferansjer

👉Program:
• José B. de Nebra – Batalla de Clarines
• Félix M. López – Pastoral
• Fco. E. Narvajas – 4 Versos
• César Franck – Choral no. 3 en la mineur, FWV 40
• Alexandre Guilmant – Élévation
• Charles Tournemire – Choral-Improvisation

Carlos Paterson - aragoński organista, pianista i kompozytor. Swoje umiejętności z zakresu muzyki zdobywał u boku mistrzów, takich jak Jan Willem Jansen, Olivier Baumont, Anna Jastrzębska czy Antón García Abril. Brał udział w najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzycznych w Madrycie (Hiszpania), Bilzen (Belgia), Landsberg (Niemcy), Leeds (Anglia) oraz Moskwie (Rosja).
Oprócz działalności koncertowej zajmuje się również edukacją, wykładając m.in. w Instytucie Cervantesa w Bruskeli, Uniwersytecie Lund w Malmø (Szwecja) i Konserwatorium im. Franciszka Józefa Haydna w Eisenstadt (Austria). Jest założycielem zespołów Affetti Musicale i Brillant Magnus Quintet, które koncertują na całym świecie. Carlos Paterson jest członkiem komitetu artystycznego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Antón García Abril”. Na swoim koncie posiada liczne nagrania radiowe dla stacji: Radio Nacional de España (Rne2), European Gramophone i Warner Classics.
Maestro jest z wykształcenia również prawnikiem – tytuł uzyskał na madryckim Universidad Nacional de Educación a Distancia. Dodatkowo zdobył tytuł magistra w zakresie Muzykologii na Międzynarodowym Uniwersytecie La Rioja. Obecnie zajmuje stanowisko profesora organów w Wyższym Konserwatorium Muzycznym im. Joaquína Rodrigo w Walencji. Jest również pierwszym organistą w kościele „Najświętszego Serca” w Walencji, gdzie znajduje się monumentalny w swej budowie instrument. Pełni również funkcję koordynatora Rządowego Festiwalu Organów, Muzyki i Dziedzictwa w Aragonii.











 

2022
program:
📆 2.07.2022, sobota, godz. 19.30
Koncert inauguracyjny
Bogdan Narloch – organy
Roman Gryń – trąbka
Program:
Jeremiah Clarke (1674-1707) – The Prince of Denmark's March – trąbka, organy
Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi – Concerto D-dur BWV 972 (Allegro-Larghetto-Allegro) – trąbka, organy
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga h-moll BWV 544 – organy
Ennio Morricone (1928-2020) – Obój Gabriela z filmu Misja – trąbka, organy
Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Chaconne op. 14 – organy
Fryderyk Chopin (1818-1849) – Etiuda op. 10 nr 3 – trąbka, organy
Władimir Wawiłow (1925-1973) – Ave Maria (przypisywane G. Cacciniemu) – trąbka, organy
James Christopher Pardini (*1973) – Toccata on „Amazing Grace” – organy
Marek Czerniewicz (*1974) – For My Godfather na flugelhorn i organy
Denis Bédard (*1950) – Variations sur Christus Vincit – trąbka, organy
Bogdan Narloch jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie organów prof. Leona Batora. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. W latach 1995-2014 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizował coroczne Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych europejskich organistów. Jest profesorem zwyczajnym w Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego bardzo aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w większości krajów europejskich (Belgia, Białoruś, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy) oraz w Izraelu, Rosji, Brazylii, Urugwaju i na Tajwanie. W swoim dorobku posiada wiele nagrań CD, m.in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Zajmuje się też działalnością związaną z badaniami i ochroną historycznych organów na Pomorzu, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków. Za swoją działalność został odznaczony m.in. brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodą Pro Arte Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury oraz nagrodą Koszaliński Orzeł w dziedzinie KULTURA, przyznanym przez Prezydenta Miasta Koszalina.
Roman Gryń należy do wybitnych polskich wykładowców i wirtuozów trąbki. Po zakończonych studiach w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie doskonalił swoje umiejętności u wybitnych pedagogów m.in. u Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tara w Bayreuth. Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku(1985). Pracę zawodową rozpoczął w roku 1983 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1986- 1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy a od roku 1986 do 2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Ponadto współpracował z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą, występując we wszystkich krajach Europy, a także w Kanadzie i USA. Jest profesorem zwyczajnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki. W latach 2002-2020 w Akademii Muzycznej w Poznaniu pełnił funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu. Bardzo często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych. Prowadzi warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej.
📆 9.07.2022, sobota, godz. 19.30
Heribert Metzger – organy
Program:
Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Praeludium in d, BuxWV 140 Orgelchoral „Komm, Heiliger Geist, Herre Gott“, BuxWV 199
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Passacaglia in c, BWV 582
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – „Ein Stück für ein Orgelwerk in einer Uhr“, KV 594
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) – Thema mit Variationen D-Dur
Franz Liszt (1811-1886) – „Tu es Petrus“ (z oratorium „Christus“ Liszta, transkrypcja na organy)
Anton Heiller (1923-1979) – Tanz-Toccata
Heribert Metzger urodził się w Wiedniu, gdzie rozpoczął naukę gry na organach pod okiem profesora Aloisa Forera w Musikhochschule. Jest laureatem wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów organowych. Koncertuje nie tylko w Europie, ale również w Kanadzie, Korei Południowej czy na Półwyspie Arabskim. W centrum jego zainteresowań muzycznych znajdują się kompozycje Jana Sebastiana Bacha, którym poświęcił również swoją pracę dyplomową (Uniwersytet w Salzburgu). Od 1975 roku naucza na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu, a w roku 1988 uzyskał tytuł profesora organów oraz improwizacji organowej. Jest zapraszany na liczne wykłady gościnne przez uczelnie w Europie, Azji i Ameryce Północnej.
📆 23.07.2022, sobota, godz. 19.30
Eugenio Maria Fagiani – organy
Maciej Kacprzak – akordeon
Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Praeludium et Fuga BWV 552 – organy
Marco Enrico Bossi (1861-1925) – Intermezzo Lirico, Scherzo (Sinfonia Tematica) – organy
Ermanno Wolf-Ferrari (1876-1948) – Preghiera (z opery “Jewels of the Madonna”), (transkrypcja
Wilhelm Middelschulte) – organy
Franz Liszt (1811-1886) – Kazanie św. Franciszka z Asyżu do ptaków (transkrypcja E.M. Fagiani)
Eugenio Maria Fagiani (1972.) – Victimae Paschali Laudes – organy
Eugenio Maria Fagiani to znany na całym świecie włoski organista, posługujący się imponującym i fascynującym językiem muzycznym. Artysta regularnie koncertuje w Europie, i Rosji, na Bliskim Wschodzie oraz w Ameryce Północnej. Występował m.in. w Katedrze Notre Dame w Paryżu, Katedrze w Berlinie, Katedrze św. Patryka w Nowym Jorku, Wielkiej Sali Czajkowskiego w Moskwie, Royal Albert Hall w Londynie, Katedrze Santa Maria del Fiore we Florencji czy anglikańskiej Katedrze św. Jakuba w Toronto. Oprócz działalności solowej od lat współpracuje z Orkiestrą Sinfonica di Milano La Verdi oraz Filarmonica Arturo Toscanini, zespołami artystycznymi występującymi pod kierownictwem wybitnych dyrygentów, wśród których znaleźli się: Jeffrey Tate, Riccardo Chailly, Xian Zhang, Claus-Peter Flor, Chien Wen-pin, Patrick Fournillier, Stanislav Kochanovsky, John Axelrod, Missak Baghboudarian, Jader Bignamini, Giuseppe Grazioli, Jens Georg Bachmann i Alpesh Chauhan. Fagiani został okrzyknięty „Magiem improwizacji”, a dodatkowo jest również świetnym kompozytorem, tworzącym dla takich nazwisk jak David Briggs czy Stephen Tharp. Od 2008 roku jest organistą Franciszkańskiego Sanktuarium La Verna w Arezzo. Ponadto Eugenio Maria Fagiani pełni funkcję dyrektora artystycznego wielu wydarzeń muzycznych m.in.: Festival Internazionale di Musica d'Organo de La Verna i Festival Organistico „S.Donato” w Arezzo's Dome. Artysta jest zapraszany do prowadzenia kursów mistrzowskich (zarówno z zakresu interpretacji, jak i improwizacji) oraz wykładów przez kilka czołowych instytucji muzycznych w Europie i Ameryce Północnej, takich jak Cambridge University Organ Scolar’s ​​Forum (Wielka Brytania), RCCO, Toronto (Kanada). Dodatkowo zasiada w jury międzynarodowych konkursów organowych.
Maciej Kacprzak – akordeonista młodego pokolenia. Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Elżbiety Rosińskiej i ad. dr Pawła Zagańczyka. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów akordeonowych w Klingenthal, Wiedniu, Puli, Sanoku, Gorlicach, Mławie, Solcu-Zdroju. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych akordeonistów z Polski, Finlandii, Francji, Niemiec, Włoch. Brał udział w nagraniu płyt : Study of contemporary accordion music (2014) oraz Academia Musica Judaica (2018). Był stypendystą programu kulturalnego Miasta Gdańska Młody Gdańszczanin oraz Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku. W latach 2015-2018 był przewodniczącym Koła Naukowego Akordeonistów z którym zajmował się promocją akordeonu organizując koncerty oraz sesje naukowo-artystyczne. Występował na festiwalach : Warszawska Jesień, NeoArte, Nowe Fale, Mikstury Kultury, Nordic Baltic Festival Platform a także na deskach Teatru Miniatura w Gdańsku, Teatru w Oknie w Gdańsku, Teatru Atelier w Sopocie, Teatru Letniego w Szczecinie oraz Opery na Zamku w Szczecinie. Ważne miejsce w zainteresowaniach muzycznych Macieja Kacprzaka zajmuje muzyka klezmerska, stąd koncerty podczas Bałtyckich Dni Kultury Żydowskiej, Festiwalu Zbliżenia, Biografii Gdańskich oraz napisanie i wykonanie muzyki do próby czytanej Dybuka w reżyserii Mieczysława Abramowicza.
📆 6.08.2022, sobota, godz. 19.30
Roman Perucki – organy
Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego
Dyrygent: ppłk Marcin Ślązak
Soliści: Natalia Winnik – mezzosopran
Maciej Gronek – tenor
Jan Kierdelewicz – bas/narrator
Katarzyna Soja – narracja
muz. anonim, opr. Feliks Nowowiejski – Bogurodzica – orkiestra
Edward Elgar (1857-1934) opr. Roman Drozd – Uwertura Polonia op. 76 – orkiestra
Stanisław Moniuszko (1819-1872), opr. Robert Niepostyn – Dumka Zuzi – Natalia Winnik
Stanisław Moniuszko (1819-1872), opr. Arnold Rezler Aria Jontka – Maciej Gronek,
Stanisław Moniuszko (1819-1872), opr. Roman Drozd – Kozak – Jan Kierdelewicz, Natalia Winnik
Alexandre Guilmant (1837-1911) – Sonata d-moll op. 42 – solo Roman Perucki
Alexandre Guilmant (1837-1911), opr. Grzegorz Mielimąka – Symfonia na organy i orkiestrę – organy, orkiestra
Roman Perucki – organista. Urodzony w 1961 roku. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Leona Batora (1986). Od roku 1984 zatrudniony w gdańskiej Akademii Muzycznej, w latach 1996-1999 prorektor ds. artystycznych; od roku 1999 profesor gdańskiej Akademii Muzycznej; I organista Katedry Oliwskiej, członek Komisji Liturgicznej przy Metropolicie Gdańskim. Był m.in. przewodniczącym komisji rekonstrukcji organów barokowych w Katedrze Pelplińskiej (2004). Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej. Jest jurorem m.in. Międzynarodowych Konkursów Organowych w Kaltern (Włochy), Opavie (Czechy), Paryżu oraz w Petersburgu (2005). Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, Francji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski. Dokonał licznych nagrań dla: Polskiego Radia i Telewizji, Telewizji NDR, brytyjskiej, słowackiej i innych, a także nagrań płytowych (ponad 30 płyt, w tym 1 platynowa, 2 złote, w 1998 r.). Płytę „Messe pour les paroisses” Fr. Couperina uznano w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce. Płyta “Wielkie organy Archikatedry w Gdańsku Oliwie” (2006) była nominowana do nagrody Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Solowa. Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody, w tym m.in. najwyższe odznaczenie papieskie Pro Ecclesia et Pontifice. W roku 2005 uzyskał złotą odznakę: “Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Medal św. Wojciecha za zasługi dla Gdańska. Jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (w latach 1993-1997 również dyrektorem artystycznym) oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w świecie), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale w kościołach Pomorza. W swoim dorobku ma już ponad 2000 recitali. W roku 2005 r. grał m.in. w słynnej Katedrze Notre Dame w Paryżu, w Katedrze w Gandawie, na nowych organach Katedry Lozańskiej, w Katedrze Narodu w Brukseli (od renesansu do muzyki współczesnej, w tym polska muzyka organowa m.in. gdańska, oliwska i pelplińska tabulatura organowa). Ponadto grał na słynnych organach Katedry w Rydze. Występował na wielu znamienitych, międzynarodowych festiwalach (Turku, Finlandia, Filharmonia Pomorska, Jelenia Góra, Palma, Majorka). Jako kameralista i solista grał m.in. z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, z Orkiestrą Amadeus Agnieszki Duczmal, z Orkiestrą Nationale Porto i ze znakomitymi solistami. Dokonał licznych prawykonań koncertów organowych, utworów kameralnych wybitnych polskich twórców. Z Kwartetem Dętym Filharmonii Bałtyckiej dokonał prawykonania “Suity na kwartet dęty i organy” kompozytora Zbigniewa Kruczka na stałe mieszkającego w Belgii. Dużą część koncertów wykonuje wspólnie z małżonką Marią, znakomitą skrzypaczką, specjalistką w zakresie muzyki barokowej. Najchętniej grają sonaty Haendla, koncerty J.S. Bacha, ale również muzykę współczesną (m.in. Paciorkiewicz, Gardonyi). Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno Kongresowe – siedziba Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, w skład którego wchodzi sala koncertowa na około 1000 miejsc ze znakomitą akustyką i 3 sale kameralne. Jest to jedna z największych i najpiękniejszych sal koncertowych w Polsce i w Europie. W sierpniu 2005 Filharmonia Bałtycka, w związku z obchodami 25-lecia Solidarności, gościła przywódców wielu państw Europy. Były to bardzo prestiżowe koncerty, w czasie których wystąpili m.in. Jean Michel Jarre, Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Orkiestra PFB i połączone chóry prawykonały utwór “Kantata o Wolności” J.A. Kaczmarka, który został dedykowany Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II. W zarządzaniu Filharmonią wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie. Jako dyrektor czyni wszystko, aby w Filharmonii odbywały się imprezy z udziałem znakomitych muzyków, takich jak m.in. Krzysztof Penderecki, Nigel Kennedy, Barbara Hendricks, Orkiestra Narodowa z Izraela… Jego dumą są wychowankowie i następcy (Edyta Müller – I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w 2003 r.). Studenci kontynuują studia podyplomowe na renomowanych uczelniach europejskich. Asystentka Hanna Dys jako jedyna Polka wygrała konkurs o indeks Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.
Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego jest największą instytucją artystyczną w Wojsku Polskim realizującą szeroki wachlarz zadań artystycznych mających na celu kształtowanie postaw patriotycznych, edukacyjnych i wychowawczych. RZAWP dziedziczy ponad 100-letnią tradycję grup teatralno-estradowych działających przy Domach Żołnierza Polskiego w okresie II Rzeczpospolitej. Zespół popularyzuje treści narodowe i chwałę oręża polskiego w kraju i za granicą. Tym samym realizuje życzenie Marszałka Józefa Piłsudskiego o utworzeniu sceny żołnierskiej, na której „powinno się grać głównie sztuki optymistyczne i radosne, dające ludziom wiarę i nadzieję”. Głównym nurtem działalności artystycznej Zespołu jest prezentowanie programów okolicznościowych w formie widowisk i koncertów oraz oprawa muzyczna uroczystości państwowych i wojskowych. W repertuarze Zespołu odnaleźć można wszelkie gatunki i style muzyczne, które zachwycą najbardziej wymagających odbiorców – zarówno tych starszych jak i młodszych. W skład Zespołu wchodzą: soliści, chór, balet, orkiestra symfoniczna i orkiestra koncertowa. Aktualnie zatrudnionych jest w Zespole ponad 150 artystów: piosenkarzy, śpiewaków, muzyków, tancerzy i artystów chóru.Wyjątkowym znakiem rozpoznawczym Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego są kostiumy sceniczne, które w większości stanowią kopie autentycznego umundurowania historycznego: od wojów Mieszka I poprzez „skrzydlatą” husarię Jana III Sobieskiego do czasów współczesnych. W magazynach zgromadzono ponad 1200 kostiumów i rekwizytów, których różnorodność, bogactwo zdobień i kolorystyka zachwycają widzów. Kostiumy artystów RZAWP dostarczają publiczności niezapomnianych wrażeń estetycznych i są stanowią źródło wiedzy na temat historii oręża polskiego. Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego cieszy się ogromnym powodzeniem i uznaniem w kraju i za granicą. Zespół odbył ponad 200 tournée, m.in. do Niemiec, Francji, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Szwecji, Danii, Słowacji, Czech, Korei Południowej, Chin, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Występował także przed Janem Pawłem II na specjalnej audiencji w 1994 roku. W kraju brał udział w ponad 60 tys. koncertów. Wszystkie występy Zespołu są gorąco oklaskiwane przez publiczność i komplementowane przez krytyków muzycznych za kunszt i maestrię wykonania. Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego posiada na swoim koncie szereg nagrań dla Telewizji Polskiej oraz na potrzeby filmu. Ukazało się ponad 100 płyt CD z nagraniami polskich pieśni patriotycznych w wykonaniu RZAWP.
📆 13.08.2022, sobota, godz. 19.30
Marek Rogalski – organy
Castle Brass – kwintet instrumentów dętych
Zespół Instrumentów Dętych Blaszanych Zamku Kórnickiego to kwintet złożony z dwóch trąbek, rogu, puzonu i tuby. Powstał w 1993 roku i początkowo działał pod nazwą Art Brass Ensamble. Na bogaty i bardzo zróżnicowany stylistycznie repertuar zespołu - od muzyki epok renesansu i baroku, po kompozycje współczesne - składają się również utwory popularne i rozrywkowe. Castle Brass występuje w zabytkowych wnętrzach pałaców, zamków, dworków oraz w najwspanialszych salach koncertowych w Polsce i za granicą.
Skład zespołu tworzą muzycy soliści Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego oraz Teatru Wielkiego w Poznaniu:
Damian Kurek – trąbka,
Mateusz Wołczański– trąbka,
Mikołaj Olech – waltornia,
Zbigniew Starosta – puzon,
Zbigniew Wilk – tuba.
Marek Rogalski ukończył Szkołę Muzyczną (II st.) w Elblągu, gdzie założył i prowadził (2006-2010) Młodzieżową Orkiestrę Rozrywkową. Za działalność z tym zespołem otrzymał stypendium artystyczne Marszałka Województwa Warmińsko-Koncert inauguracyjny


 

2021
program: