program:
📆 2.07.2022, sobota, godz. 19.30
Koncert inauguracyjny
Bogdan Narloch – organy
Roman Gryń – trąbka
Program:
Jeremiah Clarke (1674-1707) – The Prince of Denmark's March – trąbka, organy
Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi – Concerto D-dur BWV 972 (Allegro-Larghetto-Allegro) – trąbka, organy
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga h-moll BWV 544 – organy
Ennio Morricone (1928-2020) – Obój Gabriela z filmu Misja – trąbka, organy
Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Chaconne op. 14 – organy
Fryderyk Chopin (1818-1849) – Etiuda op. 10 nr 3 – trąbka, organy
Władimir Wawiłow (1925-1973) – Ave Maria (przypisywane G. Cacciniemu) – trąbka, organy
James Christopher Pardini (*1973) – Toccata on „Amazing Grace” – organy
Marek Czerniewicz (*1974) – For My Godfather na flugelhorn i organy
Denis Bédard (*1950) – Variations sur Christus Vincit – trąbka, organy
Bogdan Narloch jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie organów prof. Leona Batora. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. W latach 1995-2014 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizował coroczne Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych europejskich organistów. Jest profesorem zwyczajnym w Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego bardzo aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w większości krajów europejskich (Belgia, Białoruś, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy) oraz w Izraelu, Rosji, Brazylii, Urugwaju i na Tajwanie. W swoim dorobku posiada wiele nagrań CD, m.in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Zajmuje się też działalnością związaną z badaniami i ochroną historycznych organów na Pomorzu, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków. Za swoją działalność został odznaczony m.in. brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodą Pro Arte Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury oraz nagrodą Koszaliński Orzeł w dziedzinie KULTURA, przyznanym przez Prezydenta Miasta Koszalina.
Roman Gryń należy do wybitnych polskich wykładowców i wirtuozów trąbki. Po zakończonych studiach w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie doskonalił swoje umiejętności u wybitnych pedagogów m.in. u Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tara w Bayreuth. Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku(1985). Pracę zawodową rozpoczął w roku 1983 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1986- 1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy a od roku 1986 do 2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Ponadto współpracował z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą, występując we wszystkich krajach Europy, a także w Kanadzie i USA. Jest profesorem zwyczajnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki. W latach 2002-2020 w Akademii Muzycznej w Poznaniu pełnił funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu. Bardzo często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych. Prowadzi warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej.
📆 9.07.2022, sobota, godz. 19.30
Heribert Metzger – organy
Program:
Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Praeludium in d, BuxWV 140 Orgelchoral „Komm, Heiliger Geist, Herre Gott“, BuxWV 199
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Passacaglia in c, BWV 582
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – „Ein Stück für ein Orgelwerk in einer Uhr“, KV 594
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) – Thema mit Variationen D-Dur
Franz Liszt (1811-1886) – „Tu es Petrus“ (z oratorium „Christus“ Liszta, transkrypcja na organy)
Anton Heiller (1923-1979) – Tanz-Toccata
Heribert Metzger urodził się w Wiedniu, gdzie rozpoczął naukę gry na organach pod okiem profesora Aloisa Forera w Musikhochschule. Jest laureatem wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów organowych. Koncertuje nie tylko w Europie, ale również w Kanadzie, Korei Południowej czy na Półwyspie Arabskim. W centrum jego zainteresowań muzycznych znajdują się kompozycje Jana Sebastiana Bacha, którym poświęcił również swoją pracę dyplomową (Uniwersytet w Salzburgu). Od 1975 roku naucza na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu, a w roku 1988 uzyskał tytuł profesora organów oraz improwizacji organowej. Jest zapraszany na liczne wykłady gościnne przez uczelnie w Europie, Azji i Ameryce Północnej.
📆 23.07.2022, sobota, godz. 19.30
Eugenio Maria Fagiani – organy
Maciej Kacprzak – akordeon
Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Praeludium et Fuga BWV 552 – organy
Marco Enrico Bossi (1861-1925) – Intermezzo Lirico, Scherzo (Sinfonia Tematica) – organy
Ermanno Wolf-Ferrari (1876-1948) – Preghiera (z opery “Jewels of the Madonna”), (transkrypcja
Wilhelm Middelschulte) – organy
Franz Liszt (1811-1886) – Kazanie św. Franciszka z Asyżu do ptaków (transkrypcja E.M. Fagiani)
Eugenio Maria Fagiani (1972.) – Victimae Paschali Laudes – organy
Eugenio Maria Fagiani to znany na całym świecie włoski organista, posługujący się imponującym i fascynującym językiem muzycznym. Artysta regularnie koncertuje w Europie, i Rosji, na Bliskim Wschodzie oraz w Ameryce Północnej. Występował m.in. w Katedrze Notre Dame w Paryżu, Katedrze w Berlinie, Katedrze św. Patryka w Nowym Jorku, Wielkiej Sali Czajkowskiego w Moskwie, Royal Albert Hall w Londynie, Katedrze Santa Maria del Fiore we Florencji czy anglikańskiej Katedrze św. Jakuba w Toronto. Oprócz działalności solowej od lat współpracuje z Orkiestrą Sinfonica di Milano La Verdi oraz Filarmonica Arturo Toscanini, zespołami artystycznymi występującymi pod kierownictwem wybitnych dyrygentów, wśród których znaleźli się: Jeffrey Tate, Riccardo Chailly, Xian Zhang, Claus-Peter Flor, Chien Wen-pin, Patrick Fournillier, Stanislav Kochanovsky, John Axelrod, Missak Baghboudarian, Jader Bignamini, Giuseppe Grazioli, Jens Georg Bachmann i Alpesh Chauhan. Fagiani został okrzyknięty „Magiem improwizacji”, a dodatkowo jest również świetnym kompozytorem, tworzącym dla takich nazwisk jak David Briggs czy Stephen Tharp. Od 2008 roku jest organistą Franciszkańskiego Sanktuarium La Verna w Arezzo. Ponadto Eugenio Maria Fagiani pełni funkcję dyrektora artystycznego wielu wydarzeń muzycznych m.in.: Festival Internazionale di Musica d'Organo de La Verna i Festival Organistico „S.Donato” w Arezzo's Dome. Artysta jest zapraszany do prowadzenia kursów mistrzowskich (zarówno z zakresu interpretacji, jak i improwizacji) oraz wykładów przez kilka czołowych instytucji muzycznych w Europie i Ameryce Północnej, takich jak Cambridge University Organ Scolar’s Forum (Wielka Brytania), RCCO, Toronto (Kanada). Dodatkowo zasiada w jury międzynarodowych konkursów organowych.
Maciej Kacprzak – akordeonista młodego pokolenia. Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Elżbiety Rosińskiej i ad. dr Pawła Zagańczyka. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów akordeonowych w Klingenthal, Wiedniu, Puli, Sanoku, Gorlicach, Mławie, Solcu-Zdroju. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych akordeonistów z Polski, Finlandii, Francji, Niemiec, Włoch. Brał udział w nagraniu płyt : Study of contemporary accordion music (2014) oraz Academia Musica Judaica (2018). Był stypendystą programu kulturalnego Miasta Gdańska Młody Gdańszczanin oraz Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku. W latach 2015-2018 był przewodniczącym Koła Naukowego Akordeonistów z którym zajmował się promocją akordeonu organizując koncerty oraz sesje naukowo-artystyczne. Występował na festiwalach : Warszawska Jesień, NeoArte, Nowe Fale, Mikstury Kultury, Nordic Baltic Festival Platform a także na deskach Teatru Miniatura w Gdańsku, Teatru w Oknie w Gdańsku, Teatru Atelier w Sopocie, Teatru Letniego w Szczecinie oraz Opery na Zamku w Szczecinie. Ważne miejsce w zainteresowaniach muzycznych Macieja Kacprzaka zajmuje muzyka klezmerska, stąd koncerty podczas Bałtyckich Dni Kultury Żydowskiej, Festiwalu Zbliżenia, Biografii Gdańskich oraz napisanie i wykonanie muzyki do próby czytanej Dybuka w reżyserii Mieczysława Abramowicza.
📆 6.08.2022, sobota, godz. 19.30
Roman Perucki – organy
Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego
Dyrygent: ppłk Marcin Ślązak
Soliści: Natalia Winnik – mezzosopran
Maciej Gronek – tenor
Jan Kierdelewicz – bas/narrator
Katarzyna Soja – narracja
muz. anonim, opr. Feliks Nowowiejski – Bogurodzica – orkiestra
Edward Elgar (1857-1934) opr. Roman Drozd – Uwertura Polonia op. 76 – orkiestra
Stanisław Moniuszko (1819-1872), opr. Robert Niepostyn – Dumka Zuzi – Natalia Winnik
Stanisław Moniuszko (1819-1872), opr. Arnold Rezler Aria Jontka – Maciej Gronek,
Stanisław Moniuszko (1819-1872), opr. Roman Drozd – Kozak – Jan Kierdelewicz, Natalia Winnik
Alexandre Guilmant (1837-1911) – Sonata d-moll op. 42 – solo Roman Perucki
Alexandre Guilmant (1837-1911), opr. Grzegorz Mielimąka – Symfonia na organy i orkiestrę – organy, orkiestra
Roman Perucki – organista. Urodzony w 1961 roku. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Leona Batora (1986). Od roku 1984 zatrudniony w gdańskiej Akademii Muzycznej, w latach 1996-1999 prorektor ds. artystycznych; od roku 1999 profesor gdańskiej Akademii Muzycznej; I organista Katedry Oliwskiej, członek Komisji Liturgicznej przy Metropolicie Gdańskim. Był m.in. przewodniczącym komisji rekonstrukcji organów barokowych w Katedrze Pelplińskiej (2004). Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej. Jest jurorem m.in. Międzynarodowych Konkursów Organowych w Kaltern (Włochy), Opavie (Czechy), Paryżu oraz w Petersburgu (2005). Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, Francji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski. Dokonał licznych nagrań dla: Polskiego Radia i Telewizji, Telewizji NDR, brytyjskiej, słowackiej i innych, a także nagrań płytowych (ponad 30 płyt, w tym 1 platynowa, 2 złote, w 1998 r.). Płytę „Messe pour les paroisses” Fr. Couperina uznano w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce. Płyta “Wielkie organy Archikatedry w Gdańsku Oliwie” (2006) była nominowana do nagrody Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Solowa. Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody, w tym m.in. najwyższe odznaczenie papieskie Pro Ecclesia et Pontifice. W roku 2005 uzyskał złotą odznakę: “Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Medal św. Wojciecha za zasługi dla Gdańska. Jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (w latach 1993-1997 również dyrektorem artystycznym) oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w świecie), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale w kościołach Pomorza. W swoim dorobku ma już ponad 2000 recitali. W roku 2005 r. grał m.in. w słynnej Katedrze Notre Dame w Paryżu, w Katedrze w Gandawie, na nowych organach Katedry Lozańskiej, w Katedrze Narodu w Brukseli (od renesansu do muzyki współczesnej, w tym polska muzyka organowa m.in. gdańska, oliwska i pelplińska tabulatura organowa). Ponadto grał na słynnych organach Katedry w Rydze. Występował na wielu znamienitych, międzynarodowych festiwalach (Turku, Finlandia, Filharmonia Pomorska, Jelenia Góra, Palma, Majorka). Jako kameralista i solista grał m.in. z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, z Orkiestrą Amadeus Agnieszki Duczmal, z Orkiestrą Nationale Porto i ze znakomitymi solistami. Dokonał licznych prawykonań koncertów organowych, utworów kameralnych wybitnych polskich twórców. Z Kwartetem Dętym Filharmonii Bałtyckiej dokonał prawykonania “Suity na kwartet dęty i organy” kompozytora Zbigniewa Kruczka na stałe mieszkającego w Belgii. Dużą część koncertów wykonuje wspólnie z małżonką Marią, znakomitą skrzypaczką, specjalistką w zakresie muzyki barokowej. Najchętniej grają sonaty Haendla, koncerty J.S. Bacha, ale również muzykę współczesną (m.in. Paciorkiewicz, Gardonyi). Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno Kongresowe – siedziba Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, w skład którego wchodzi sala koncertowa na około 1000 miejsc ze znakomitą akustyką i 3 sale kameralne. Jest to jedna z największych i najpiękniejszych sal koncertowych w Polsce i w Europie. W sierpniu 2005 Filharmonia Bałtycka, w związku z obchodami 25-lecia Solidarności, gościła przywódców wielu państw Europy. Były to bardzo prestiżowe koncerty, w czasie których wystąpili m.in. Jean Michel Jarre, Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Orkiestra PFB i połączone chóry prawykonały utwór “Kantata o Wolności” J.A. Kaczmarka, który został dedykowany Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II. W zarządzaniu Filharmonią wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie. Jako dyrektor czyni wszystko, aby w Filharmonii odbywały się imprezy z udziałem znakomitych muzyków, takich jak m.in. Krzysztof Penderecki, Nigel Kennedy, Barbara Hendricks, Orkiestra Narodowa z Izraela… Jego dumą są wychowankowie i następcy (Edyta Müller – I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w 2003 r.). Studenci kontynuują studia podyplomowe na renomowanych uczelniach europejskich. Asystentka Hanna Dys jako jedyna Polka wygrała konkurs o indeks Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.
Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego jest największą instytucją artystyczną w Wojsku Polskim realizującą szeroki wachlarz zadań artystycznych mających na celu kształtowanie postaw patriotycznych, edukacyjnych i wychowawczych. RZAWP dziedziczy ponad 100-letnią tradycję grup teatralno-estradowych działających przy Domach Żołnierza Polskiego w okresie II Rzeczpospolitej. Zespół popularyzuje treści narodowe i chwałę oręża polskiego w kraju i za granicą. Tym samym realizuje życzenie Marszałka Józefa Piłsudskiego o utworzeniu sceny żołnierskiej, na której „powinno się grać głównie sztuki optymistyczne i radosne, dające ludziom wiarę i nadzieję”. Głównym nurtem działalności artystycznej Zespołu jest prezentowanie programów okolicznościowych w formie widowisk i koncertów oraz oprawa muzyczna uroczystości państwowych i wojskowych. W repertuarze Zespołu odnaleźć można wszelkie gatunki i style muzyczne, które zachwycą najbardziej wymagających odbiorców – zarówno tych starszych jak i młodszych. W skład Zespołu wchodzą: soliści, chór, balet, orkiestra symfoniczna i orkiestra koncertowa. Aktualnie zatrudnionych jest w Zespole ponad 150 artystów: piosenkarzy, śpiewaków, muzyków, tancerzy i artystów chóru.Wyjątkowym znakiem rozpoznawczym Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego są kostiumy sceniczne, które w większości stanowią kopie autentycznego umundurowania historycznego: od wojów Mieszka I poprzez „skrzydlatą” husarię Jana III Sobieskiego do czasów współczesnych. W magazynach zgromadzono ponad 1200 kostiumów i rekwizytów, których różnorodność, bogactwo zdobień i kolorystyka zachwycają widzów. Kostiumy artystów RZAWP dostarczają publiczności niezapomnianych wrażeń estetycznych i są stanowią źródło wiedzy na temat historii oręża polskiego. Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego cieszy się ogromnym powodzeniem i uznaniem w kraju i za granicą. Zespół odbył ponad 200 tournée, m.in. do Niemiec, Francji, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Szwecji, Danii, Słowacji, Czech, Korei Południowej, Chin, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Występował także przed Janem Pawłem II na specjalnej audiencji w 1994 roku. W kraju brał udział w ponad 60 tys. koncertów. Wszystkie występy Zespołu są gorąco oklaskiwane przez publiczność i komplementowane przez krytyków muzycznych za kunszt i maestrię wykonania. Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego posiada na swoim koncie szereg nagrań dla Telewizji Polskiej oraz na potrzeby filmu. Ukazało się ponad 100 płyt CD z nagraniami polskich pieśni patriotycznych w wykonaniu RZAWP.
📆 13.08.2022, sobota, godz. 19.30
Marek Rogalski – organy
Castle Brass – kwintet instrumentów dętych
Zespół Instrumentów Dętych Blaszanych Zamku Kórnickiego to kwintet złożony z dwóch trąbek, rogu, puzonu i tuby. Powstał w 1993 roku i początkowo działał pod nazwą Art Brass Ensamble. Na bogaty i bardzo zróżnicowany stylistycznie repertuar zespołu - od muzyki epok renesansu i baroku, po kompozycje współczesne - składają się również utwory popularne i rozrywkowe. Castle Brass występuje w zabytkowych wnętrzach pałaców, zamków, dworków oraz w najwspanialszych salach koncertowych w Polsce i za granicą.
Skład zespołu tworzą muzycy soliści Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego oraz Teatru Wielkiego w Poznaniu:
Damian Kurek – trąbka,
Mateusz Wołczański– trąbka,
Mikołaj Olech – waltornia,
Zbigniew Starosta – puzon,
Zbigniew Wilk – tuba.
Marek Rogalski ukończył Szkołę Muzyczną (II st.) w Elblągu, gdzie założył i prowadził (2006-2010) Młodzieżową Orkiestrę Rozrywkową. Za działalność z tym zespołem otrzymał stypendium artystyczne Marszałka Województwa Warmińsko-Koncert inauguracyjny